De Kaninefaat

Plaatje van de werft De befaamde botenbouwers Deichmann & Ritchie uit Hillegersberg bouwen rond 1910 een voor die tijd uiterst lichte en toch stijve “achtriemsgiek” zoals wedstrijdachten destijds genoemd werden. Dit wordt bereikt door toepassing van licht en dun cederhout voor de romp, met koper geklonken op subtiel spantwerk voorzien van “eierrekjes” (verstevigingen met ronde gaten t.b.v. gewichtsbesparing). Dit snelle schip wordt rond 1920 door de “Dordtsche” aangeschaft en “Kaninefaat” gedoopt.

KDRZV_Kaninefaat_Kampioens_acht_in_1921

Die aanschaf blijkt een goede investering want bij de Nederlandse kampioenschappen roeien in 1921 en 1922 op de Amstel in Amsterdam, worden de Dordtenaren hiermee Nederlands kampioen. Het eerste Dordtse sportteam dat zoiets presteerde!

Een goede reden om de al lang afgedankte en elders in een loods verpieterende boot te restaureren en ter inspiratie voor onze huidige generatie roeiers op te hangen! Om te laten zien dat er ook destijds met aandacht en liefde snelle en mooie boten gebouwd werden…

Detail van het opengewerkte voorschip (met gaten t.b.v. gewichtsbesparing!)Een aantal enthousiastelingen heeft eind 2010 de boot weer teruggehaald en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat hersteld.

 

 

KDRZV_Kaninefaat_koperdolDe dollen en slidings waren al vervangen door moderner materieel, maar gelukkig was K.A.R.Z.V. De Hoop uit Amsterdam bereid onze oude voorraad aan koperen slidings, hielstukken en dollen aan te vullen.

 

KDRZV_Kaninefaat_voetenboardEn zelf hebben we nog een aantal slidings gemaakt, zodat we een complete acht met oorspronkelijk materiaal in onze loods konden ophangen.

Sinds december 2011 is de Kaninefaat, waarschijnlijk de oudste nog in Nederland aanwezige wedstrijdacht weer in de botenloods van de Dordtsche, en is met zijn lengte van bijna 20 meter vermoedelijk ook de langste ongedeelde acht.

Mooi om naar te kijken!

Vragen? Stuur een email naar de Commissie Historische Vloot: oudhout@kdrzv.nl !