Geacht lid,
Wist u dat onze stad Dordrecht dit jaar een feestje zou vieren? 2020 zou in het teken staan van Dordrecht - 800 jaar stadsrechten. Maar inmiddels weten we dat het jaar in een heel ander teken staat.
Alle activiteiten rondom Dordrecht - 800 jaar stadsrechten zijn stopgezet en worden, indien mogelijk, verplaatst naar 2021. Begrijpelijk, maar wel jammer. Dat betekent dat onze KDR&ZV-deelname aan het stadsfeest met 800 Door Dordt, ook niet doorgaat. Weg historische botentocht door de binnenstad tijdens het Open Monumentenweekend. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. We pakken 800 Door Dordt in 2021 gewoon weer op waar we gebleven waren: en dat was de toekenning van subsidie! Hier zijn we onwijs blij mee. Zo kunnen we volgend jaar een heel aantal buitengewone gewone Dordtenaren in het zonnetje zetten met een geweldig leuke, historische, nautische en culinaire ervaring.
2021? Dat is toch een lustrumjaar voor de KDR&ZV? Jawel, we zijn dan zelf 170 jaar jong, en dan hebben we vast extra zin in een feestje. En zo heb ieder nadeel toch weer zijn voordeel.
Ik wens u weer veel leesplezier met deze e-nieuwsbrief boordevol groot en klein nieuws.
Wilt u zelf wat via deze nieuwsbrief delen? Stuur uw kopij dan in via "eitacinummoc.[antispam].@kdrzv.nl".
Blijf gezond!
Met vriendelijke groet,
Charlotte Moerman - secretaris
Door voorzitter Gejan Meijers
Het bestuur is zeer verheugd dat alle afdelingen weer min of meer ‘open’ zijn. De haven is niet volledig dicht geweest en bij de zeil kan weer veel, omdat er vooral solo gezeild wordt. Bij de roei zijn de beperkingen helaas nog het grootst maar het is goed om te weten dat KNRB en Watersportverbond bezig zijn met een voorstel tot uitbreiding van de mogelijkheden op het water. Over de afloop daarvan valt uiteraard niets zinnigs te zeggen.
Tijdens de volledige sluiting van de roei en de zeil is er door een aantal betrokken leden veel werk gestoken in een plan om de 1,5 m samenleving bij onze club te implementeren, waardoor het mede mogelijk was om na de versoepeling van de maatregelen voor de jeugd en later voor de volwassenen zeer snel toestemming te vragen en te krijgen van de autoriteiten voor openstelling. Wij danken degenen, die zich daarvoor hebben ingezet, van harte.
Wat ik er van zie en hoor gaat het erg goed met het nieuwe normaal bij de club. Laten we dat alsjeblieft zo houden en ervoor zorgen, dat we niet weer in een periode met zware beperkingen terechtkomen. Dat zou zonde zijn.
Het bestuur heeft de nieuwe datum voor de Algemene Ledenvergadering vastgesteld op woensdag 26 augustus 2020 om 20.00 uur. Hoewel een fysieke bijeenkomst tegen die tijd met inachtneming van de 1,5 m samenleving misschien mogelijk is, bereidt het bestuur zich voor op een digitale vergadering en wij hopen, dat u dat als leden ook doet. Nieuw in de geschiedenis van de club en voor het bestuur ook wel spannend. Het bestuur heeft vanaf medio maart aansluitend aan alle persconferenties van premier Rutte digitaal vergaderd en dus al wat ervaring opgedaan, maar dit wordt toch van een andere schaal.
Het was wat schipperen met het vinden van een datum voor de vergadering. Niet te vroeg in verband met de noodzakelijke voorbereiding van een digitale vergadering, niet te laat want dan zitten we al bij de najaarsvergadering. En het was nodig om rekening te houden met andere verplichtingen van bestuursleden.
Het is goed om te bedenken dat de bijeenkomst ook afdelingsvergadering is voor roei en haven.
Er staan straks een paar belangrijke onderwerpen ter vaststelling op de agenda.
Om te beginnen zijn secretaris Charlotte Moerman en havencommissaris Martin van Dijk aftredend. Carlo Braun staat klaar om Martin op te volgen, voor Charlotte hebben wij nog geen opvolger gevonden. Wij zijn blij, dat zowel Charlotte als Martin zich volmondig bereid hebben verklaard om een paar maanden langer aan te blijven vanwege het uitstel van de ALV.
Verder komt er minstens één investeringsvoorstel op de agenda en kijkt de penningmeester graag met u terug naar het jaar 2019 aan de hand van het financieel verslag. Om vervolgens décharge voor het gevoerde financieel beheer over 2019 te vragen.
Daarnaast wil het bestuur graag verantwoording afleggen voor het met betrekking tot corona gevoerde beleid en valt er naar aanleiding van de reparatie van de Engelenburgerbrug ook het een en ander te vertellen.
Nadat de kascommissie zijn oordeel over het financieel verslag over 2019 heeft gegeven zal het financieel verslag met onderliggende stukken in Mijn KDR&ZV op de website aan de leden beschikbaar worden gesteld, zodat geïnteresseerde leden zich al vroeg kunnen verdiepen in de financiële afloop van het afgelopen jaar. Ook de andere voorstellen hopen wij in een vroeg stadium beschikbaar te stellen. Zodra er stukken beschikbaar komen, zal dat in een e-nieuwsbrief bekend worden gemaakt.
Er is een menuoptie bijgekomen in Mijn KDR&ZV met de naam Nieuwsberichten. Na klikken verschijnen de nieuwsberichten waarin gefilterd en gezocht kan worden. Tzt zullen hier de stukken ter voorbereiding van de ALV geplaatst worden. Ook de e-mailnieuwsbrieven kunt u hier nalezen.
Met dank aan de ComCom (communicatieadviescommissie) zijn deze meimaand verschillende leuke artikelen verschenen over onze vereniging. Dordt Centraal heeft zelfs een filmpje gepaatst:
https://dordtcentraal.nl/sport/video-zeilers-en-roeiers-weer-het-water-op/
26 augustus ALV (20.00 uur vanuit huis)
Kijk voor de actuele agenda op de website.
Door havencommissaris Martin van Dijk
Rondom de monumentale middenpijler van de Engelenburgerbrug is inmiddels een damwand geslagen. De damwand is ten opzichte van de eerste schetsen ruimer rondom de pijler geplaatst. Dit is achteraf nodig gebleken om de renovatiewerkzaamheden aan de pijler gemakkelijker te kunnen uitvoeren. De oorspronkelijke veilige doorvaartbreedte door de T-brug, en aansluitend via de walopening Engelenburgerbrug, was berekend op 8 meter. Deze is nu beperkt tot 6,80 meter.
Eén van de grootste schepen in de Nieuwe Haven is de ENJOY LIFE met de afmetingen, lengte 20 meter en breedte 5,50 meter. Deze grote motorboot heeft op 19 mei j.l. een testvaart gevaren door de brugopeningen, zowel uitgaand als inkomend. Schipper Erik Kardas stond boven in de openstuurstand en kreeg vier extra bemanningsleden (havenleden) aan boord, die aan stuurboord en bakboord meekeken voor een veilige en schadevrije doorvaart.
Erik manoeuvreerde de ENJOY LIFE rustig uit de box in de richting van de brugopening. Voor de brug koos hij de juiste vaarpositie en nadat het doorvaartlicht aan de brug op groen sprong voer hij langzaam door de twee openingen. Met een paar korte adviezen vanuit de gangboorden ging de ENJOY LIFE schadevrij naar buiten. Diana van der Velden stond ook boven bij de stuurstand en zei een paar keer: “vind het best wel spannend!” De terugtocht naar binnen verliep ook smetteloos.
Eenmaal terug in de box was iedereen aan boord tevreden dat het goed was verlopen en de beschikbare openingen daadwerkelijk met een groot schip waren getest.
Erik Kardas bepaalt zijn koers vanaf de brug van de Enjoy Life.
De jeugd ging vanaf 11 mei weer het water op. Hoe dat ging? Erg voorzichtig, maar toch is naar het schijnt een paar zwemmers (zwemmer = eufemisme voor een omgeslagen roeier) gesignaleerd. Hier is echter geen bewijs voor.
https://www.facebook.com/725398137491061/posts/3237184856312364/?vh=e&d=n
Door roeicommissaris Raoul Laboyrie
De jeugd mocht al eerder gaan roeien in een eenmansboot (skiff). Vanaf 11 mei mogen ook de ouderen weer buitensporten op een afstand van 1,5 m. En dat kan in skiffs en single wherry met stuurman.
We moesten als roeicommissie snel toestemming aanvragen bij de gemeente en organiseren dat het niet te druk zou worden op de roei. Iedereen moest voldoende ruimte hebben om afstand te kunnen houden. Ontsmettingsmiddelen moesten geregeld worden en mensen op de roei om alles in goede banen te leiden. Die noemen we bij de roei vlothonden, maar omdat ze niet mogen bijten noemen we ze nu vlotwachten. Normaal komt iedereen naar de roei en pakt een boot die er is, maar dan zou het veel te druk worden en de soos is als sportkantine verplicht gesloten.
De oplossing was thuis vooraf een boot reserveren en alleen komen om te roeien. Omdat we de meermansboten niet mogen gebruiken was er maar beperkt plaats om te roeien. Ploegjes die normaal met elkaar roeien kan niet meer. De boot kiezen die je wilt, kan ook niet meer altijd. Het lijkt wel of je een vliegtuigstoel moet reserveren of een kaartje voor een populair concert. Niet iedereen kan al skiffen daarom hebben we ook nadrukkelijk ruimte gemaakt voor de instructie.
Tom Siegenthaler en Dieter Valk waren de eerste volwassenen die sinds lange tijd het water opgingen.
De eerste ervaringen: blije gezichten van roeiers die weer het water op mogen. Dan merk je hoe zeer we het water en elkaar zien gemist hebben. Sinds kort mogen gelukkig ook de leden die op één adres wonen met elkaar in een C2 of gladde twee met minder dan 1,5 m afstand. Voor andere hechte roeikoppels (zoals Tom en Dieter hierboven) geldt dat helaas nog niet.
Alleen echte hechte koppels mogen de boot in, het zogezegde huwelijksbootje. Wie, o wie zijn deze gelukkigen? Het antwoord vindt u achteraan in deze nieuwsbrief.
De En Avant is nog een echte Stämpfli, gebouwd in Zwitserland in 1974. Jarenlang is zij gebruikt als boord-twee, maar na de komst van de Prinses Ariane en het omboorden van de Prinses Amalia naar boord-twee, is de boot nauwelijks nog op het water geweest.
Omdat er op sommige momenten m.n. op de drukke zaterdagochtend een tekort is aan een gladde twee scull is besloten om de En Avant weer in de vaart te brengen, nu dus als twee scull.
De MOP heeft de boot gereviseerd. Zo is er nieuw taft aangebracht, zijn de spantjes weer gelijmd/geschroefd en is de boot gelakt. De boot ziet er weer prima uit en is op een 'gemakkelijke' plek in de stelling gelegd.
Voor wat betreft de riemen: gebruik de scullriemen van de Prinses Amalia. Sedert het omboorden van deze boot hangen de riemen ongebruikt in het rek. Zo komen deze ook weer goed van pas.
Afgelopen maanden heeft de roei nagenoeg stilgelegen. Op het noodzakelijk onderhoud aan de locatie na. Zo heeft de roeibak in het indoor roeicentrum een opfrisbeurt gekregen. Willie Heldoorn is er maar wat druk mee geweest. Maar dan heb je uiteindelijk ook wat. Prachtig hemelsblauw, klaar voor ingebruikname. Maar wat er dan nog meer te voorschijn komt?
Ook het voorplein op de roei is bijna klaar. De mannen op onderstaande foto hebben veel werk verzet. De losse stukken van het beton zijn machinaal verwijderd en de bovenkant is voorzien van een duurzame verflaag. Ook is de betonrot aangepakt. De omheining is helemaal onderhanden genomen. Met veel geduld is deze bewerkt en hergebruikt. Eerst het kunststof verwijderd en toen vervangen door een raster dat in lijn is met het balkon van de soos. Prachtig toch?
Van links naar rechts (en met 1,5 m afstand): Marius Prevoo, Eric Alles, Louis Gerritsen, Arend van der Waal en Cees van Well.
Jammer dat de roeisoos nog verplicht gesloten is. En ook dat we alleen maar mogen komen om te roeien en niet mogen blijven hangen. Jammer ook dat we de prachtige bloem in een van onze twee koninklijke planten niet hebben kunnen bewonderen. Dankjewel Karel Kraan voor je goede zorgen.
Wat ons nu rest zijn de foto's en het verlangen om elkaar weer gezellig te zien op het moment dat het weer mag.
De Strelitzia Reginae, ofwel de (Karel) Kraanvogelplant.
Door zeilcommissaris Annemieke Noort
Ondanks het coronavirus hebben we een goede start van het zeilseizoen kunnen realiseren. Het gaat allemaal anders dan anders, maar de zeillessen voor zowel de jeugd als de volwassenen zijn opgestart. Ik ben heel blij te zien dat iedereen echt zijn best doet zich aan de protocollen te houden en toch weer het plezier in zeilen kan hebben. We moeten het tenslotte met elkaar doen. We hebben ook meerdere nieuwe jeugd- en volwassen leden mogen verwelkomen. Heel fijn en iedereen hartelijk welkom!
Omdat dit allemaal lekker loopt zijn we inmiddels meteen toe aan de volgende stap in de groei van de zeilafdeling: het zeilbotenreserveringssysteem.
Zeilbotenreserveringssysteem
Sinds afgelopen weekend kunnen volwassen leden wanneer ze willen vrij-zeilen in de verenigingsboten. Hiervoor is samen met Peter Verstralen (domeinbeheerder) en Jacques Kievits (ledenadministrateur) een zeilbotenreserveringssysteem opgezet. In dit reserveringssysteem staan tien zeilboten, te weten: twee RsQuests, zeven RsFeva’s en één Laser (zwart). Om deze boten te kunnen reserveren, log je via de website "www.kdrzv.nl" in op Mijn KDR&ZV. Daar vind je het reserveringssysteem en kun je een boot reserveren om mee te gaan zeilen. Buiten de zeillessen om kan iedereen de boot van zijn/haar keuze reserveren die op dat moment beschikbaar is.
Uiteraard wordt van iedereen verwacht dat zij deugdelijk omgaan met het verenigingsmateriaal en ervoor zorgt dat de boot na gebruik weer schoon en ontsmet netjes op z’n plaats wordt teruggezet. Denk eraan ook het roer en zwaard te ontsmetten. Alle bijbehorende materialen moeten weer netjes opgeruimd worden op de plek waar ze horen. Voordat je het water op gaat, controleer je de boot en de spullen goed. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor vermiste spullen of schade. Mis je iets, meld het dan direct in het zeilbotenreserveringssysteem onder het menu ‘Schade’. Dan kunnen we zo snel mogelijk zorgen dat alles weer in orde is en de boot netjes in de vaart blijft.
We hebben deze mogelijkheid versneld ingevoerd zodat er met dit lekkere weer en de vakantie in aantocht heerlijk gezeild kan worden. Want wie wil er nu op vakantie in het buitenland als je de mogelijkheid hebt om te komen zeilen op het Spaarbekken?
Heb je vragen over het systeem, stuur dan een mailtje naar "sirassimmocliez.[antispam].@kdrzv.nl".
In het rijtje van de vakantie naar Hintergarten of Balkonia, kunnen we voortaan ook gaan voor een Ticket to the Tropics op het Spaarbekken.
Door Anneke Wierenga
De zeillessen van de beginners zijn op de woensdagmiddagen gestart. We beginnen deze lessen met het leren sturen in een kale Optimist (zonder zeil), terwijl de motorboot de Optimist sleept. Daarna gaan er bij voldoende wind drie zeilers in de Optimist om vóór de wind met het vlinderzeil te varen. Omdat we bij de tweede zeilles weinig wind hadden, zijn we gaan zeilen in de Optimist met het echte grote zeil!
Hoe gaat dat in z’n werk?
De zeiler zit dan op het boord met één hand aan de helmstok en met de andere hand aan de schoot (dat is de lijn aan het zeil). Zij of hij zeilt een halve winds baantje achter een ervaren zeiler aan. Bij de boei gaan ze overstag en zeilen ze terug. Op het water wisselen de zeilers zodat ze allemaal zelfstandig in de Optimist gevaren hebben. Het ging al heel goed!
Natuurlijk hebben we inmiddels ook de 8-knoop geleerd en gaan we de namen van alle onderdelen van de boot leren: mast, zeil, zwaard, roer, giek.
We hebben nog plek voor nieuwe zeilers!
We hebben al een leuke nieuwe groep met jonge zeilers. Maar mocht je nog iermand kennen, hij of zij is welkom op woensdagmiddag, want we hebben nog plek. Ze mogen het gewoon een keertje komen proberen, alleen zwemdiploma A & B zijn verplicht. Laat het ons wel even weten dat ze komen via "siratercesliez.[antispam].@kdrzv.nl".
Ook kan er eventueel, bij voldoende interesse, een extra beginnersles opgestart worden op de vrijdagavond.
Kom dus zeker een keer kijken!
Leren zeilen in een Optimist. Zeilinstructeur Anneke Wierenga begeleidt de leerling en houdt overzicht.
Zoals uitgelegd in de eerste nieuwbrief, komt de Pikhaak voorlopig niet uit. Pas als er wat te plaatsen is, komt ie weer bij u op de mat. Helaas hebben we de enige, deze maand ontvangen Pikhaak-kopij (een foto) gebruikt in het artikel over de opstart van het roeien voor volwassenen.
Nu het verenigingsleven weer iets normaler wordt, voelt u wellicht meer zin om uw watersportervaringen, foto's, of herinneringen aan vorige watersportavonturen aan het papier toe te vertrouwen. In de haven liggen bijvoorbeeld weer nieuwe bootjes met nieuwe eigenaren: stel uzelf en uw boot eens voor. Op de zeil en de roei wordt volop geleerd over het zeilen en het roeien: hoe voelt dat, zo'n eerste keer ...?
Kortom, ook een Pikhaak maken doen we samen. U stuurt uw kopij gewoon aan "kaahkip.[antispam].@kdrzv.nl".
Op de foto staat het huwelijkbootje van Raoul Laboyrie en Marlies Soethoudt.
KDR&ZV
Postbus 517
3300 AM Dordrecht
secretariaat
Havenkantoor
06-24 84 28 19
havenmeester
Roeiafdeling
roeisecretariaat
Zeilafdeling
zeilsecretariaat
Volg ons op: